omschakelen naar milieuvriendelijker verwarmen dmv een hybride warmtepomp
Van "Ideeën voor een duurzaam Rotselaar"
Ga naar het project

Veel gezinnen verwarmen vandaag de dag hun huis met aardgas. In nieuwbouw wordt er tegenwoordig dikwijls geopteerd om over te schakelen naar een combinatie van vloerverwarming + warmtepomp + zonnepanelen, wat een grote plus is voor het milieu. Leuk voor een nieuwbouw maar voor mensen met een bestaande woning is dit een zeer ingrijpende, dikwijls onbegonnen investering, zowel technisch maar zeker ook financieel.
Er bestaan echter ook hybride warmtepompen die je aan kan sluiten op je bestaande condensatieketel en radiatoren in huis, Deze warmtepompen zijn milieuvriendelijker en verlagen daarnaast het verbruik van aardgas aangezien ze de taak (deels) overnemen. Ook zijn ze goedkoper dan de geothermische warmtepomp
We zouden deze onder de aandacht kunnen brengen van de inwoners, de gemeente zou een aanmoedigingspremie kunnen uitloven en de lokale economie is hierbij geholpen wanneer zij deze warmtepompen kunnen installeren bij de mensen.
