Ga naar de hoofdinhoud

omschakelen naar milieuvriendelijker verwarmen dmv een hybride warmtepomp

Van "Ideeën voor een duurzaam Rotselaar"

Ga naar het project

Veel gezinnen verwarmen vandaag de dag hun huis met aardgas. In nieuwbouw wordt er tegenwoordig dikwijls geopteerd om over te schakelen naar een combinatie van vloerverwarming + warmtepomp + zonnepanelen, wat een grote plus is voor het milieu. Leuk voor een nieuwbouw maar voor mensen met een bestaande woning is dit een zeer ingrijpende, dikwijls onbegonnen investering, zowel technisch maar zeker ook financieel.

Er bestaan echter ook hybride warmtepompen die je aan kan sluiten op je bestaande condensatieketel en radiatoren in huis, Deze warmtepompen zijn milieuvriendelijker en verlagen daarnaast het verbruik van aardgas aangezien ze de taak (deels) overnemen. Ook zijn ze goedkoper dan de geothermische warmtepomp

We zouden deze onder de aandacht kunnen brengen van de inwoners, de gemeente zou een aanmoedigingspremie kunnen uitloven en de lokale economie is hierbij geholpen wanneer zij deze warmtepompen kunnen installeren bij de mensen.

Reacties(10)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
De kost voor een geothermische warmtepomp is op wat langere termijn veel minder hoog dan gedacht wordt. Tenminste als men er rekening mee houdt dat het rendement groter is dan met een lucht-lucht of lucht water warmtepomp. Zeker als er ook aan koeling gedacht wordt. Wij hebben de investering gedaan in combinatie met zonnepanelen en moeten niets betalen voor ons electriciteitsverbruik, enkel het prosumententarief dat natuurlijk dient om op alle momenten over elektriciteit te beschikken. Als batterijen ooit goedkoper worden, hoeft dat misschien ook niet meer. De meerkost voor de diepteboring zal heel snel terugverdiend zijn.
    Profiel van Ben Breeur
    Geplaatst door:Ben Breeur
    6 jaar geleden
    @Margareta Van Raemdonck je bent ook zoals ik vooruitstrevend, top ! En inderdaad ik kan je ervaring alleen maar beamen, bij mij werkt die geothermische warmtepomp (met free cooling, passieve koeling) al meer dan 10 jaar tot grote tevredenheid. En dat allemaal met eigen opgewekte groene stroom van mijn dank. Joepie
      Profiel van Ben Breeur
      Geplaatst door:Ben Breeur
      6 jaar geleden
      @Margareta Van Raemdonck - aanvulling, bij mij geen boring nodig maar horizontaal net, met dank aan de hardnekkigheid van de architect, die bleef doorvragen hoeveel tuin nodig was. 2x de binnenoppervlakte en dat lukte net op mijn perceel van 8 aren. 4000 euro grondboring uitgespaard, dank je wel architect Gerrit Verbeeck van Honk architecten.
        Profiel van Steven Baeten
        Geplaatst door:Steven Baeten
        6 jaar geleden
        @Ben Breeur @Margareta Van Raemdonck klopt helemaal dat een geothermische warmtepomp op termijn en kwa rendement beter scoren. Wel even opmerken dat 8 are al een mooie oppervlakte is en niet iedereen in Rotselaar deze heeft ;-) Lijkt mij dat we met deze initiatieven zoveel mogelijk mensen dienen aan te spreken en we dus best verschillende mogelijkheden uitlichten, zowel voor mensen met een klein of groot budget, renovatie of nieuwbouw, de technische haalbaarheid, etc.
          @Steven Baeten Het is zeker waar dat je best zoveel mogelijk mensen moet kunnen aanspreken. Maar onze ervaring is echt dat er heel weinig kennis is over alle technieken of financieringsmogelijkheden en dat mensen vaak de mogelijkheden niet zien. Kortom: mijn probleem met uw idee is dat ik een premie liever zie gaan naar lange termijn oplossingen dan quick fixes op korte termijn.
            Profiel van Ben Breeur
            Geplaatst door:Ben Breeur
            6 jaar geleden
            Beste @Steven Baeten , er valt inderdaad veel te winnen bij de renovatie van oude woningen en informatie is een eerste belangrijke stap
              Profiel van Steven Baeten
              Geplaatst door:Steven Baeten
              6 jaar geleden
              Hallo @Ben Breeur. Klopt helemaal, informatie verstrekken is van uitermate belang. Misschien een goed idee om een folder samen te stellen en te verspreiden in heel groot rotselaar met allemaal renovatie-ideeën klein en groot + een overzicht van de mogelijke premies of andere hulp die men vanuit de gemeente/overheid kan krijgen.
                Profiel van Ben Breeur
                Geplaatst door:Ben Breeur
                6 jaar geleden
                Beste @Steven Baeten , goed idee. Zou je het zien zitten om hieraan mee te werken ? Ik zit namelijk in een groep gemotiveerde burgers die energieprojecten wil realiseren bij bedrijven en instellingen, maar die de 'winst' daarvan graag wil investeren om onwetende/minder bedeelde burgers wil informeren en waarom niet (op termijn) zelfs wil helpen om investeringen te doen in hun woningen. Zin om deel uit te maken van deze groep enthousiaste burgers en zelf de handen uit de mouwen te steken ? Vul dan je gegevens in op shorturl.at/zCJL4 Dank je wel alvast voor de goede ideën en hopelijk tot maandag op het klimaatcafé om hierover verder van gedachten te wisselen. Groet, Ben
                  Profiel van Steven Baeten
                  Geplaatst door:Steven Baeten
                  6 jaar geleden
                  Hoi @Ben Breeur ik wist te laat van dit initiatief en kon me niet vrijmaken. Ik wil altijd wel meedenken over initiatieven om Rotselaar leefbaarder te maken maar heb wel maar een beperkte tijd. Je mag me zeker uitnodigen voor een volgend klimaatcafé. Gr, Steven
                    Profiel van Ben Breeur
                    Geplaatst door:Ben Breeur
                    6 jaar geleden
                    Beste @Steven Baeten voor alle duidelijkheid, het klimaatcafé dat gisteren doorging met de gemeente, en de groep burgers die samenwerken om te werken aan investeringen in hernieuwbare energie bij lokale bedrijven en burgers, hebben niets met elkaar te maken. We ontmoeten max 1 keer per maand en hebben verder ook een gevulde privé-agenda met kinderen, hobby en dergelijke. Ook als je maar een occasionele keer wil helpen, ben je welkom. Volgende week geef ik meer tekst en uitleg in een virtuele meeting. Om je uit te nodigen, vul je dan even je gegevens in op shorturl.at/zCJL4 Dank je alvast voor je technisch inzicht en je eigen perspectief om deze ideeën zo laagdrempelig te houden. Vriendelijke groet, Ben

                      Delen

                      Geplaatst door

                      Huidige status

                      Meenemen in analyse

                      Tags

                      Energie en technologie
                      Woningen en gebouwen
                      Hernieuwbare energie